top of page

Rajat mahdollistavat aidosti lähellä olemisen -miten tukea rajojen asettelua liikkeellä?

Jos rajojen asettelu läheisten ihmisten kanssa on vaikeaa, tilanteissa helposti mukautuu muiden mielen mukaan tai sitten vetäytyy mieluummin yksinäisyyteen. Kummassakin tapauksessa suhteet jäävät vähän etäisiksi. Rajojen asettaminen mahdollistaa sen, että voi olla aidosti lähellä ja tuntea empatiaa ja rakkautta sekä itseä että toista kohtaan.



Ei ole mikään ihme, että rajojen asettaminen ei ole aina helppoa


Vaikeuteen asettaa rajoja on vaikuttanut jo kasvatus, jota moni meistä on saanut. Lapsi, joka on vihainen ja saa ymmärtää vanhemmaltaan, että ei sovi olla vihainen, todennäköisesti sivuuttaa oman kehon tuoma viestin ja tukahduttaa energian. Näin yhteys omaan kehoon mutkistuu ja lapsi oppii, että omaan kehoon ei pidä luottaa. Kun kehoyhteys on katkonainen rajoja on vaikea tunnistaa. Myös lapsen käytöksestä tulee ongelmallisempaa kuin jos kehon viesti hyväksyttäisiin ja sitä autettaisiin vapautumaan. Jotta rajoja voi siis asettaa pitää ensin olla läsnä kehossa ja tunnistaa missä rajat tulevat vastaan




Kehoyhteyttä voi parantaa, vaikka siihen olisikin katkoja


Qigong-liikkeet ovat lempeitä ja hitaita ja opettavat samalla tietoisuutta kehosta. Kun tietoisuus hienovaraisista muutoksista kasvaa harjoitusta tehdessä, se kasvaa myös arjessa ja vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Silloin voi tunnistaa mitä itsessä tapahtuu, missä rajat menevät, ja kommunikoida niistä, niin että itselläkin on hyvä olla. Ja kommunikoida ajoissa, kun tilanne on vielä rauhallinen. Aina kehotietoisuus ei kuitenkaan ole optimaalinen ja kehon viestit tulevat sivuutetuksi - kyse on harjoituksesta!


Muistan syksyltä hetken, jolloin oma kärsivällisyys oli ylitetty ja seurauksena löysin itseni ärsyyntyneenä täyttämässä muiden toivetta. Kyse on siitä, etten ole osannut kommunikoida ajoissa rajoistani. Tämän ei-niin-onnistuneen tilanteen jälkeen jäljitin, mitä oikeastaan tapahtui ja missä kohtaa olin alkanut joustamaan likaa ja toimimaan itseäni vastaan -eli missä kohtaa olisin voinut kommunikoida rajastani. Se oli hyvä harjoitus ja toi lisää tietoisuutta. Samalla pohdin, kuinka qigong ja muut tietoiset liikeharjoitukset lisäävät tietoisuutta siitä, mitä kehossa tapahtuu ja milloin energiat muuttuvat ja hälytys rajoista tulee.



Tunne, joka liittyy rajojen asettamiseen suhteessa toisiin on monesti viha


Vihan tunne tai kiukku on arvokas ja terve tunne, joka näyttää mikä tuntuu väärältä ja missä raja menee. Qigongissa ja kiinalaisessa lääketieteessä vihan tunne liittyy maksan ja sappirakon meridiaaniin. Tukemalla energian virtaa näissä meridiaaneissa voi tukea tervettä vihaa, luomista, kasvua ja tahtoa toimia hyvän muutoksen puolesta. Agressiivisuus, väkivalta ja korostunut kilpailunhalu puolestaan on merkki tämän energian tukkeutuneisuudesta. Samaten se, jos antaa toisten aina kävellä itsensä yli ja tuntee voimattomuutta tai saamattomuutta. Tätä energiaa tasapainottamalla voidaan qigongin kautta hyvää rajojen asettelua.



Myös maa -energian tukeminen itsessä voi olla avuksi rajajen asettelussa, etenkin jos on ns. empaatti ja on taipumus mennä liiaksi mukaan toisten energiohin


Maa -energiaan liittyy empatia, joka kohdistuu sekä itseen että toisiin. Vinoutunut empatia on sitä, että huolehtii, ylianalysoi tai pyrkii kontrolloimaan. Sen sijaan maadoittunut empatia luo hyväksyntää ja siitä välittyy luottamus elämää kohtaan. Maa-elementtiä voidaan tuke vatsan ja pernan -meridiaaneihin kohdistuvilla qigong -liikkeillä.



Ei mitään vikaa


Kun rajojen asettelu on vaikeaa, voi olla huojentavaa ymmärtää että niin kyse ei ole mistään vajavuudesta omassa persoonassa, vaan että oma energia on jostain syystä joutunut ahtaalle ja että sitä voi avittaa vahvistamalla omaa energiaa, vaikkapa liikkeillä. Tasapainoinen energia auttaa tunnistamaan ja asettamaan rajoja ja olemaan aidosti lähellä.


Kuulen mielellään mitä ajatuksia tai kysymyksiä tästä heräsi, joten laitahan viestiä! Ja tervetuloa on-line qigongiin huollattamaan ja tasapainottamaan omaa energiaa.



Kuva: Sage Friedman







0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page